A költségcsökkentés halálos csapdája

Döncző Zoltán

szenior tanácsadó, coach

Ha körbejár a recesszió réme, akkor a vezetői szinteken állandósul a feszültség és a munkatársaknál pedig megjelenik a munkahely elvesztésének réme. Előveszik a költségcsökkentő programokat, mint bevált „házi recepteket”, hogy a jobb idők során felgyülemlett, vélt „feleslegtől” gyorsan megszabaduljanak. Ezek az akciók megnyugtatják a vezetőket „karcsúbbak lettünk!” felkiáltással, de valójában – rövidtávon is – gyakran több kárt okoznak, mint hasznot.

Az aktuális statisztikai adatok szerint is évek óta stagnáló hatékonysággal működnek a magyar vállalatok, nem mutatkozik mérhető elmozdulás. Viszont az olyan általánosító kijelentések, mint „vállalatunkban van legalább 30 százalék hatékonysági potenciál” vagy „a költségeket 6 hónapon belül biztosan 30 százalékkal lehet csökkenteni”, egyrészt azt sulykolják, hogy óriási kihasználatlan javulási potenciálja van a vállalatnak, másrészt a vállalat sikertényezőit redukálják a könnyen mérhető költségtényezőre.