„Ő már a harmadik marketingvezető két éven belül, és most tőle is meg kell válnunk! Nem sikerül megtalálni a megfelelő embert erre a pozícióra. Nyilvánvaló, hogy csak hozzá nem értő emberek jelentkeznek rá. A többi vezetőnek kell megoldania az extra munkát. Hála Istennek, az értékesítési vezető sok mindent megold, így továbbra is hozzuk az eladási számokat.” Ismerős helyzet? Sok szervezetben vannak ilyen “katapult pozíciók”, amelyeket jobb elkerülni. Ha egy pozíciót nem megfelelően definiálnak, akkor hosszú távon még egy marketingmenedzser sem fog változást hozni – legyen bármilyen tapasztalt –, hacsak nem történik fejlődés a szervezet egészében.

A szervezetek gyakran abba a hibába esnek, hogy a problémát először az emberekben keresik. Ha a teljesítmény nem felel meg az elvárásoknak, az embereket képezni és támogatni kell. Ha továbbra sincs javulás, akkor ezt a nem megfelelő személyt le kell cserélni. A legtöbb esetben ez az eljárás túlságosan kevésnek bizonyul. Sokkal fontosabb felfejteni a vállalat mintázatait: Mitől működik a szervezet? Mi a fontos/mi a kevésbé fontos? Mikor sikeresek az egyes szervezeti egységek? Milyen “valutában” mérik a sikert? Mit szabad? Mit nem? Az ezekre a kérdésekre adott válaszok jól szemléltetik, hogy mit tesz hozzá maga a szervezet ahhoz, hogy a dolgok úgy maradjanak, ahogy vannak; és itt nem elég új embert keresni. Csak ezen felismerések alapján tanácsos lépéseket tenni a “tüneti kezelések” elkerülése érdekében.

Tippek

1) Elemezze a kollégáival vállalata meglévő rendszerének legfontosabb mintáit: melyek azok, amelyek elősegítik, és melyek azok, amelyek akadályozzák a közös sikert?
Jó lehetőség a következő gyakorlat: Képzelje el, hogy egy jó barátja ma reggel kezdett el dolgozni a Ön szervezetében. Meg akarja könnyíteni neki az indulást, és el akarja magyarázni neki, hogy mit kell tennie, és hogyan kell viselkednie, hogy ugyanúgy működjön, mint a többiek. Tehát el akarja magyarázni neki a ki nem mondott (“titkos”) viselkedési szabályokat, amelyek meghatározzák, hogyan folyik itt a munka.

2) Azonosítsa azokat a mintákat, amelyek megakadályozzák, hogy együtt sikeresek legyenek. Gondolja át, hogyan viselkedhetne másképp, és azonnal próbálja is ki ezeket az új viselkedési formákat.