A főbb megállapítások szerint minél kisebb egy cég, annál alacsonyabb a termelékenység; valamint a hazai munkatermelékenység az EU átlagos szintjének mindössze 62 százalékán áll. A feldolgozó szektorban – ahová az ICG célügyfeleinek többsége tartozik – a 250 fő feletti cégek hatékonysága a hasonló német cégek 45,5%-át, míg a legkisebbeké a 35%-ot sem éri el.

Ezek a tények, ugyanakkor felmerül a kérdés, hogy miért van ez így? Ennyivel hatékonyabbak a német vezetők és munkavállalók, vagy más okok húzódnak meg e mögött? 32 éve dolgozom különböző hatékonyságjavító projekteken tanácsadóként, természetesen van véleményem a kérdésről.

Már a podcast hallgatása közben eszembe jutott, hogy pár évvel ezelőtt egy németországi autógyár központjában láttam egy plakátot a shopflooron. Ez arról szólt, hogy ha eredményesek akarnak lenni, akkor jó gépekre, berendezésekre van szükségük. Ha még sikeresebbek akarnak lenni, akkor fejleszteni, digitalizálni kell a folyamataikat. Ha azonban tartósan nagyon sikeresek akarnak lenni, akkor az embereiket kell fejleszteniük, képezniük.
Szerintem ez a fajta gondolkodás csak kevesek kiváltsága ma Magyarországon. Minap egy közepes méretű magyarországi feldolgozóipari cégnél arra a kérdésre, hogy mikor kaptak képzést, oktatást, az érintett csoportvezetők úgy válaszoltak, hogy 5 évvel ezelőtt volt valami, de már nem nagyon emlékeznek rá, mi volt az. Másrészt nagyon sok esetben azt tapasztalom, hogy a képzések mögül hiányzik a stratégiai cél. Mire van szükségem, miért csinálom, mitől lesz jobb ezáltal a működés? Hogyan mérem, hogy a fejlesztés eredményeképp hatékonyabban működik-e a cég?
A velünk azonos régióba tartozó Lengyelország vagy Szlovákia az OECD adatai szerint az 1990-es évek közepén termelékenységben még mögöttünk volt, ma pedig már jóval előttünk járnak, ahogyan a termelékenységben a világ egyik legjobbjaként számontartott Írország is, amely 30 éve még a termelékenységi listák végén kullogott. (A legfrissebb kimutatásokat lásd az EUROSTAT oldalán.) Igenis lehet látványos javulást elérni viszonylag rövid idő alatt, arról nem is beszélve, hogy minden, a munkavállaló fejlesztésére végiggondoltan elköltött forint busásan megtérül.

Az ICG-nél olyan programokat fejlesztettünk ki és alkalmazunk, amelyekkel elérhető, hogy a megszerzett tudás a mindennapi munkában hasznosuljon és mérhető javulást eredményezzen. Az ICG egyik missziója, hogy segítse ügyfeleit a hatékonyság javításában, a folyamatok és a humán erőforrások stratégia mentén történő fejlesztésében.
Néhány jellemző, testre szabott szolgáltatásunk a gyors változások érdekében:

  • Potenciál gyorsfénykép a kulcsemberekkel közösen a lehetőségek azonosítására
  • Testre szabott rapid results fejlesztési sprintek mérhető eredményekkel
  • Vezetői coaching a shopfloor-on a szükséges új viselkedések megszilárdítására
  • Fókuszált, gyakorlatorientált kvalifikációs tréningek, micro learning megoldások és train the trainer programok