Válságállóság

Strategie HU col k
Sivó Imre

szenior tanácsadó, coach

Kosztolányi István

szenior tanácsadó, coach, board tag

Hozza létre a felkészültség szervezeti kultúráját!
A felgyorsult, egyre kiszámíthatatlanabb üzleti és társadalmi környezetben bizonytalan és instabil körülmények között kell továbbra is eredményesen és hatékonyan működnie a vállalatoknak. A vállalatvezetés számára nehéz előre látni, akár csak egy évre is. Korábban 3-4 éves jövőképeket alkottak a vállalatok, ma gyakran megküzdési stratégiákat dolgoznak ki évről évre, vagy akár néhány hét alatt, mint például a COVID világméretűvé terjedésekor.

Világunk globális összefonódása, kapcsoltsága miatt rövid idő alatt sokszorozódhatnak meg egy lokális változás világméretű hatásai.
A vezetők számára mindennapi kérdés, hogy fel lehet-e erre készülni? Hogyan lehet kormányozni a hajót egy ilyen háborgó tengeren… Valószínűleg nem egy ember önálló képességeiben rejlik a jelenlegi komplexitás és krízismenedzsment megoldása.

NÉHÁNY GYAKORLAT, AMI SEGÍTHET:

  1. Olyan vezetői csapat és szervezeti kultúra kialakítása, ami az egyének sokszínűségére és az egyéni különbözőségekre, mint erőforrásra épít – “több szem többet lát”, közösen nagyobb esélyünk van a megoldások megtalálására.
  2. Átmeneti, válságkezelő csapat kialakítására lehet szükség. Ez együtt járhat azzal, hogy egyeseket kiemelnek és nő a fontosságuk, mások háttérbe húzódhatnak. Olyan szervezeti kultúrát építünk, amely ezeket a hirtelen változásokat is jól, megértően kezeli.
  3. Rendszeres megbeszélés a szervezet általi értékteremtésről, a személyes és szélesebb körű szervezeti felelősségvállalásról, a szerepek (újra)értelmezéséről a tágabb környezet változásainak megfelelően.
  4. Tudatosabb kultúraalakítás a gyorsan változó környezetben: a korábbi vezetői gyakorlathoz képest több empátia, a kollégák felé nagyobb nyitottság, valamint a hibázás lehetőségének elismerése egyéni és szervezeti szinten.
  5. A középvezetés és a munkatársak átlátható és agilis felhatalmazása, hogy a szükséges döntések és felelősségek valóban a változásra leginkább “rálátó” szervezeti szinteken jelenjenek meg.
  6. Jellemzően kevés a megbízható információ a döntésekhez, ezért még inkább biztatni kell a munkatársakat, hogy jelezzék időben, amit tapasztalnak, a vezetők pedig figyelemmel hallgassák meg őket.
  7. A válságidőszak lehetőség arra is, hogy idáig háttérben lévő munkatársakat kipróbáljunk. Bárki, bármilyen meglepő feladatot kaphat, ez terep arra, hogy a kiemelkedő képességeket felismerjük, elismerjük és támogassuk.
  8. A gyors és kevésbé megalapozott döntéseket vállalnunk kell. Ha vezetőként hibázunk – márpedig lesz ilyen – akkor azt gyorsan érdemes elismerni, kommunikálni, ezzel is erősíteni a bizalmat és bátorítani másokat is, hogy ha szükséges, vállalkozzanak kockázatos döntésekre.
  9. A válságos időszakban kevés idő jut megállni és értékelni. Amikor levegőhöz jutunk és van rá ok, ünnepeljük meg az eredményeket és egyben alkalom nyílik a tanulásra is.

Szívesen megosztjuk Önnel is nemzetközi és hazai tapasztalatainkat!